مقاله بررسي آزمايشگاهي باطري‌ هاي متداول در ايران

تعداد صفحات: 21

کیفیت محصول: عالی

نوع فایل: ورد ،

دسته بندی:

قیمت: 2500 تومان

تعداد نمایش: 16 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: ۲۳ آبان ۱۳۹۵

به روز رسانی در: ۲۳ آبان ۱۳۹۵

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

2500 تومان – خرید

مقاله بررسي آزمايشگاهي باطري‌ هاي متداول در ايران

-۱ .   فرايند تست

نكات طرّاحي يك سيستم براي استفاده از يك باطري

درخلال طراحي يك سيستم براي استفاده از يك باطري بايد ابتدا سیستم مورد نظر و نیازهای آن را کاملاً شناخت و در یکی از دسته بندی های زیر طبقه بندی کرد؛ سپس هنگام طراحی اجزاء سیستم نکات ذکر شده را باید لحاظ کرد.

   الف . سيستم‌هاي باطري‌هاي اوليّه‌اي كه به طور خودكار فعّال مي‌شوند

  1. روشهاي فعّال سازي (الكتريكي يا مكانيكي)
  2. زمان فعّال سازي مورد نياز
  3. دماي زمان شارژ

   ب . سيستم‌هاي مبتني بر باطري‌هاي ثانويّه

  1. عمر مفيد استفاده از باطري، مدّت و تعداد شارژ و دشارژ
  2. مدت نگهداري باطري به صورت شارژ شده
  3. روشهاي شارژ
  4. روشهاي نگه‌داري

فرايند تست

اطلاعات عملكرد يك باطري پس از طي فرايند تست حاصل مي‌شود؛ به همين جهت بسياري از اين فرايندها بصورت استاندارد تعريف شده است . اين فرايندها تنها يك سري اطلاعات قابل مقايسه توليد مي‌كنند تا بكمك آن بتوان خصوصيات مطلوب باطري‌ها از قبيل عمر مفيد و آمپر ساعت هر كدام را بدست آورد. با اينحال بايد به اين نكته توجّه داشت كه داده‌هاي بدست آمده در شرايطي متفاوت با شرايط استخراج مشخصات محصول در محل توليد حاصل شده است و لزوماً با مشخصات ارائه شده يكسان نيست.

در طول تست يك باطري ‌سعي مي‌شود شرايط محيطي طوري فراهم شود كه  فرايند دشارژ و عوامل مؤثّر در پير شدن باطري تسريع شود . براي اينكار روش‌هاي متفاوتي وجود دارد: بررسي خوردگي در دماي بالا، تست باطري‌هاي بزرگ ثابت بكمك تنظيم سوپاپ‌هاي مخصوص تعبيه شده در محفظه باطري، تست جرياني با سرعت بسيار بالا. مشكلات اصلي اين روش‌ها افزايش دماي داخلي است در حالي كه اطلاعات مرجع موجود در شرايط استاندارد حاصل شده‌اند؛ و از طرفي تست باطري‌ها در شرايط واقعي بسيار وقتگير و بعضاً غير عملي است. حتّي تست در شرايط تسريع داده شده نيز بخصوص براي با مدّت دشارژ زياد وطول عمر بالا بعضاً تا چند روز طول مي‌كشد.

 

 

 

 

 

۴-۲ .   طراحي و ساخت يك شارژر

 

براي طراحي يك مدار مناسب براي شارژ، دشارژ و تست باطري ابتدا منابع اطلاعاتي موجود در اين زمينه گردآوري شد سپس با مقايسه تطبيقي طرح‌هاي مدارات موجود براي شارژ انواع باطري‌هاي متداول و نكات مطرح شده در فصول قبل در مورد شارژ و دشارژ باطري‌ها از بين طرح‌هاي موجود چند طرح برگزيده انتخاب شد.

در ادامه چند طرح اوليه كه مورد بررسي قرار گرفت و بر پايه آنها طرح نهايي بدست آمده است ارائه شده است.

 

شكل ۴-۱   مدار سمت چپ ساده ترين شكل ممكن يك شارژر نوعي است. درمدار سمت راست قسمت كنترل كننده جريان اضافه شده است.

 

شكل ۴-۲    يك مدار شارژر متداول كه ابتدا با كاهش و يكسوسازي برق شهر ورودي يك رگولاتور ولتاژ را تأمين مي‌‌كند و سپس بكمك يك مقاومت متغير مي‌توان ميزان ولتاژ خروجي مورد نياز براي باطري‌هاي متفاوت را تنظيم كرد؛ علاوه براين اين مدار علاوه بر قابليت كنترل جريان داراي فيدبك حرارتي مي‌باشد.

 

شكل ۴-۳    اين مدار طرح يكي از شارژرهاي شركت موتورولا[۱] است. در اين مدار مزيات اساسي ديكري نسبت به مدارهاي ساده قبلي وجود دارد مانند جداسازي قسمت ولتاژ بالا از قسمت ولتاژ پايين و رگولاسيون بسيار عالي. البته بدليل وجود مدارات مجتمع خاص[۲] اين مدار به صورت دستی قابل ساخت نيست.

  • Motorola
  • Costum Design

مقاله بررسي آزمايشگاهي باطري‌ هاي متداول در ايران

پاسخ دهید